Organikus pedagógia
Az Organikus pedagógia
Ez a pedagógiai szemlélet a katolikus-keresztény értékszemlélet mindennapos gyakorlatát szolgálja, a diákok személyiségét, érzelmi intelligenciáját fejleszti, összhangban áll, kiegészíti és segíti a család nevelésben betöltött szerepét. Josef Kentenich rendszere öt alapérték köré rendeződik, amelyek mint a kerék 5 küllője, mozgásba lendítik, a kiteljesedés felé viszik a személyiséget.
Életmozgás – Megértelek!
kíváncsiság – nyitottság – elémenni – motiválni/ösztönözni – támogatni – megismerni – képessé tenni – felébreszteni – fejleszteni
Hogyan működünk? | Életkorok pedagógiája | A fejlődés törvényei | Mire van nyitva az „időablak”? | Miben vagyok a legelevenebb?
Bizalom – Bízz benne!
értékes vagy – bízni – rábízni – kinézni belőle – megbízhatónak lenni
Légkör | A rend keretei és a szabadság egysége | Bizalom | Tekintély | Döntésképesség
Kötődés – Fontos vagy nekem!
megtartani – meggyökerezni – odafordulni – értékelni – örülni neki
A belső szabadságot nyújtó megtartó, biztonságos kötődések kialakulása | Szabad igen az építő kapcsolatokra | Társas intelligencia
Szövetség – Összetartozunk!
megtermékenyülni – az adományok és a szív cseréje – szívembe írtalak – elkötelezettség – kiegészítő egység
Minőségi kapcsolatokban élni | Képessé és késszé tenni a személyt a természetes és a természetfölötti szövetségre | Hitéleti nevelés | Családi életre nevelés | Párkapcsolat | Elköteleződés | A barátság, a szeretés iskolája | Kiegészítés és egység
Eszmény/Eredetiség – „Neveden szólítalak!”
növekedni – kiteljesedni – tájékozódni – Isten örök, különleges terve velem
Ki vagyok, kivé válhatok? | Igen az „Én” legboldogabb formájára | Tehetség, adottságok, készségek | Az „én” legnagyobb LEHETŐSÉGE | „Kövesd a szíved dalát!” | „Kösd a szekeredet egy csillaghoz!”
Kerékagy – Szilárd, szabad, eredeti személyiség
belső szabadság – identitás – nevelt nevelő – szeretetszövetség – érzelmi intelligencia – organikus növekedés – döntésképesség
A „tőkesúly” | A központi érték | Mindazok a tartalmak, értékek, tennivalók, amelyek állandóan jelen vannak a nevelésben és az önnevelésben | Mindegyik küllőhöz szervesen kapcsolódnak | Mindegyik részterület ezt szolgálja
Miért organikus?
A természetben tapasztalható élet növekedését tekinti mintának. Minden eljárásában ezt az elevenséget, az egész személyiség kiteljesedését szolgálja. Érzékeléskapcsolatot tart a legfontosabb életfolyamatokkal, és ezekből kiindulva a szerves növekedést támogatja. Nem sürget, nem kényszerít, hanem a keretekkel és a vezetéssel is a belülről fakadó, saját tempójú kibontakozást gondozza.
Ezért is választottuk J. Kentenich gondolatát:
„A nevelés az élet szolgálata”
Az organikus pedagógia katolikus-keresztény válaszokat ad a mindennapok kérdéseire, hétköznapi, és hosszú távú gyakorlati segítséget jelent. Közösségformáló, készség- és személyiségfejlesztő hatása van, valamint segíti a diákokat élethivatásuk megfogalmazásában és az arra való felkészülésben.
Az organikus pedagógia nem irányzat, hanem szemlélet. A nevelés-oktatás és a személyiségfejlesztés keresztény pedagógiai-pszichológiai alapja. Erre az alapra építjük a pedagógiai fejlesztő munkát, a különböző nevelési-oktatási módszereket.
A pedagógusok a szakmai önállóság jegyében szabadon válaszhatnak azon eszközökből, amelyet nevelési eszközként szeretnének alkalmazni.
A szemléletmód intézményünkben több területen önkéntesen valósul meg: Meixner-módszer, kaszkád, családi életre nevelés, iskolakert, a tanulásmódszertani eljárások, a személyiségfejlesztő értékelési rendszer, a szabadidős foglalkozások, a táborok, projektnapok, a Szülők estéje, néphagyományok, furulyatanítás, utazó pszichológiai szolgálat, havi mozgásprogramok, rendhagyó órák, előadások, Ciklus-show, Kiskamasz program, szöveges értékelés, helyi kulturális örökség és nevezetességek megismerése, családi nap, mesélő dallamok.
Link:
https://drive.google.com/file/d/1NtJUNGLA_MhCnag6ryn4XYNS7ARIAse-/view?usp=sharing